Trening Funkcjonalny

To zestaw ćwiczeń nakierowanych na sprawność ogólną. Polega między innymi na pracy nad siłą całego ciała, mobilnością, koordynacją i jakością ruchu.

Trening Funkcjonalny polega między innymi na pracy nad siłą całego ciała, mobilnością, koordynacją i jakością ruchu.

Trening charakteryzuje duża ilość ćwiczeń imitujących wyzwania dnia codziennego oraz w podstawowych wzorcach ruchowych. Wykonywanie treningu funkcjonalnego pozwala poprawić wyniki sportowe – niezależnie od dyscypliny, zmniejszyć ryzyko urazów narządu ruchu, poprawić sylwetkę i co najważniejsze: pozwala lepiej funkcjonować na co dzień.

Trening funkcjonalny ma na celu naśladować ruchy, jakie wykonujemy w życiu codziennym – wchodzenie po schodach, wstawanie z łóżka czy sięganie po książkę znajdującą się na półce. Sprawia to, że poszczególne grupy mięśniowe mogą współdziałać ze sobą. Efektem treningu funkcjonalnego jest również poprawa koordynacji oraz gibkości. 

Jednym z najważniejszych założeń treningu funkcjonalnego jest praca nad siłą. Ma ona ogromny wpływ zarówno na nasze zdrowie jak i wyniki sportowe. W procesie takim jak sarkopenia,  polegającym na utracie masy mięśniowej i obniżaniu się funkcji mięśni następuje pogorszenie się sprawności fizycznej. Wraz z wiekiem tracimy do 50% masy mięśniowej (w wieku od 20 – 90 lat). Dodatkowo kobiety w okresie menopauzy (w wieku 40 – 50 lat) tracą 1% masy mięśniowej każdego roku i zastępują ją tłuszczem. Kluczowe korzyści z treningu siły to budowa mięśni.

Istnieje wiele badań potwierdzających wpływ odpowiednio rozwiniętej masy mięśniowej na postawę ciała, poprawę ciśnienia krwi w spoczynku, czy nawet długości życia, a trening funkcjonalny nam w tym pomaga.

Trening funkcjonalny znacząco wpływa na budowę zdrowych i silnych kości, ścięgien oraz więzadeł.

Obciążenie tkanki kostnej jest jednym z czynników stymulujących jej tworzenie. Jeżeli wystąpi brak tych sił i kość nie będzie obciążana, to prowadzi to do zmniejszania gęstości kości czyli osteoporozy. Mocne kości mogą pomóc nam zminimalizować ryzyko złamań. Trening funkcjonalny z odpowiednio dobranym obciążeniem wzmacnia tkankę łączną, co przekłada się na wytrzymałość ścięgien i więzadeł.  Podsumowując – trening funkcjonalny może mieć ogromny wpływ na zabezpieczanie nas przed kontuzją czy urazem.

Trening funkcjonalny poprawia szybkość biegu i przyspieszenie.

Najważniejszym czynnikiem, który determinuje szybkość biegu jest siła, którą biegacz aplikuje przez kończyny dolne w podłoże. Im większa siła tym większa zdolność organizmu do przetwarzania, dostarczania, magazynowania i korzystania z energii. Trening poprawia wytrzymałość i z pewnością przyda się biegaczom długodystansowym czy w innych sportach wytrzymałościowych. Kolejnym benefitem zwiększania siły jest poprawa efektywności zmiany kierunku, co jest bardzo istotne m.in. w sportach drużynowych. Wzrasta także wysokość wyskoku i równowaga. Odpowiednio dobranymi ćwiczeniami można zwiększyć gibkość, więc świetnie sprawdzi się przy pracy nad zakresem ruchu. 

Dodatkowo trening funkcjonalny przynosi szereg korzyści mentalnych: wykonywanie ćwiczeń siłowych zwiększa pewność siebie, poprawia jakość snu i zmniejsza stres.

ADRES

ul. Czerniakowska 178A lok. V

00-440 Warszawa

zadzwoń