MANIPULACJE MIĘŚNIOWO - POWIĘZIOWE

Metoda terapii na poziomie powięzi. Polega na wprowadzeniu zewnętrznego tarcia i uzyskaniu miejscowego stanu zapalnego. Dzięki tej metodzie przywracamy odpowiednią funkcję w obrębie tkanek, zmniejszając dolegliwości ze strony układu ruchu.

Manipulacje powięziowe to manualna metoda fizjoterapeutyczna opracowana przez włoskiego fizjoterapeutę Luigiego Stecco. Stosowana jest przede wszystkim w celu zwalczania dolegliwości bólowych w obrębie układu ruchu człowieka. Manipulacje powięziowe powstały na bazie wieloletnich studiów nad biomechaniką ludzkiego ciała oraz praktyki fizjoterapeutycznej.

Manipulacja powięzi jest metodą holistyczną, traktującą ludzki organizm jako jeden mechanizm podzielony na 14 segmentów, takich jak głowa, szyja, kolano itp. Wszystkie te segmenty spajane są przez powięź. W wyniku przeciążeń, urazów czy stanów zapalnych zmienia się struktura powięzi (densyfikacja) w określonych obszarach, przez co nie jest ona w stanie pełnić prawidłowo swojej roli. Powoduje to ból, ograniczenie ruchomości i spadek siły mięśni.

Dla kogo polecana jest manipulacja powięziowa

Manipulacja powięziowa jest szczególnie skuteczna u pacjentów uskarżających się na dolegliwości bólowe ze strony aparatu ruchu, mających ograniczoną ruchomość, cierpiących na wady postawy. Stosuje się ją również w przypadku urazów i przeciążeń układu kostno-stawowego i mięśniowego.

Na czym polega manipulacja mięśniowo-powięziowa

Manipulacja powięzi w leczeniu dolegliwości bólowych układu ruchu jest wykonywana przez doświadczonego fizjoterapeutę. Na początku przeprowadzamy szczegółowy wywiad medyczny, mający na celu ocenę stanu zdrowia i ogólnej motoryki pacjenta oraz wstępne zlokalizowanie źródła problemu. Następnie fizjoterapeuta przystępuje do badania palpacyjnego (dotykowego), dzięki któremu może zlokalizować odpowiedni punkt na ciele, odpowiadający za dolegliwości bólowe. Za pomocą tarcia rozgrzewa to miejsce, aż do uzyskania krótkotrwałego miejscowego stanu zapalnego, który w naturalny sposób leczy zmienione miejsce w powięzi.

W czasie trwania zabiegu manipulacji mięśniowo-powięziowej fizjoterapeuta cały czas bada zmienione miejsce sprawdzając czy bolesność zniknęła i czy poprawiła się ogólna motoryka leczonego miejsca.

Bezpośrednio po zabiegu pacjent może odczuwać w leczonym miejscu bolesność, ze względu na powstanie lokalnego stanu zapalnego, który jednak znika po kilku dniach.

Manipulacje mięśniowe i powięziowe są bezpieczną metodą leczenia, bez konkretnych przeciwskazań. Mogą być stosowana u pacjentów powyżej 10 roku życia. Oprócz dolegliwości bólowych związanych z siedzącym trybem życia oraz schorzeniami układu ruchu, manipulacje mięśniowo-powięziowe są przydatne w zapobieganiu kontuzji u osób uprawiających sport, zarówno amatorsko, jak i zawodowo.

Dzięki holistycznemu podejściu, metoda Stacco wpływa korzystnie na cały organizm. Jeśli odczuwasz dolegliwości bólowe ze strony układu ruchu, warto zwrócić się o pomoc do naszych fizjoterapeutów. Zapraszamy do kontaktu.