MASAŻ LECZNICZY

Umożliwia szybszą regenerację sprawności po kontuzjach.  Wykonuje się go na różnych częściach ciała. W zależności od urazu dobierane są określone techniki czy rodzaje masażu leczniczego.

Celem masażu leczniczego jest leczenie dolegliwości bólowych oraz licznych schorzeń. Fizjoterapia z wykorzystaniem masażu leczniczego ma też za zadanie przyśpieszyć regenerację organizmu oraz przywrócić sprawność po przebytym urazie, kontuzji czy operacji.

Na co pomaga masaż leczniczy

Miejscowo masaż leczniczy pobudza przepływ krwi w naczyniach krwionośnych i chłonki w naczyniach chłonnych. Masaż ma także znaczący wpływ na cały organizm:

• oddziałuje na układ nerwowy – może na niego wpływać pobudzająco lub uspokajająco,
• odżywia i dotlenia tkankę mięśniową,
• pobudza włókna mięśniowe – podnosi ich napięcia lub je rozluźnia,
• poprawia ruchomość i ukrwienie stawów,
• ma wpływ na zwiększenie elastyczności więzadeł,
• działa na układ krwionośny i limfatyczny – m.in. przyspiesza wchłanianie obrzęków, zmniejsza opór w tętnicach,
• poprawia kondycję skóry.

Jakie są wskazania do masażu leczniczego

Najczęstszymi wskazaniami do masażu leczniczego u fizjoterapeuty są choroby i dysfunkcje narządu ruchu. Należą do nich stany po urazach: stłuczeniach, skręceniach, złamaniach czy zwichnięciach. Ponadto zmiany przeciążeniowe mięśni i stawów oraz innych struktur anatomicznych. Przeciążenia te mogą powstawać nie tylko w wyniku treningu czy innego wysiłku fizycznego. Przykurcze i zaniki mięśni mogą też być wynikiem wielogodzinnej pracy siedzącej.

Leczniczy masaż pomaga w regeneracji przy zapaleniu stawów, mięśni, ścięgien i pochewek ścięgnistych. Jest też wskazany przy leczeniu zmian zniekształcających kostno-stawowych oraz zespołów bólowych występujących w przebiegu choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.

Masaż leczniczy jest też stosowany jako terapia wspomagająca leczenie u osób z przewlekłą niewydolnością oddechową. W tym przypadku odpowiednia technika masażu leczniczego wykonywanego przez fizjoterapeutę ma wpływ na rozluźnienie pomocniczych mięśni oddechowych.

Ten typ masażu może być też stosowany u osób z chorobami skóry oraz tkanki podskórnej – np. przy leczeniu zaburzeń odżywczych skóry. Pomocniczo znajduje też zastosowanie w leczeniu stanów po zakrzepowym zapaleniu żył oraz przy łagodzeniu obrzęków limfatycznych.

Leczniczy masaż jest też istotnym elementem terapii u osób z chorobami układu nerwowego. Szczególnie w przypadku zaniku, niedowładu czy porażeniu mięśniowym oraz przy uszkodzeniach nerwów obwodowych. Fizjoterapia z zastosowaniem masażu leczniczego

Przeciwwskazania do masażu leczniczego

Istnieją przeciwskazania do stosowania masażu leczniczego. Należą do nich:
• ostre stany zapalne,
• wczesny okres po kontuzji typu złamanie, skręcenie, zwichnięcie,
• choroby krwi (hemofilia), krwotoki,
• żylaki kończyn dolnych,
• tętniaki, nowotwory,
• niewyrównane wady serca,
• choroby wrzodowe z krwawieniem,
• uszkodzenia skóry w miejscu masażu,
• zmiany dermatologiczne w miejscu masażu (egzema, łuszczyca, wypryski).

Masaż leczniczy powinien być wykonywany w kilku seriach.

Jeśli cierpisz w powodu bólów kręgosłupa, napięcia mięśniowego, kontuzji lub istnieją inne wskazania do podjęcia terapii z zastosowaniem masażu leczniczego, zapraszamy Cię na konsultację. Nasi fizjoterapeuci doradzą jak rozplanować masaże, by przeciwdziałać Twoim dolegliwościom.